הבית של תמר- נתניה
על בית הספר
"הבית של תמר" נתניה (שפיים לעבר) הינו בית ספר שש שנתי לנערים ונערות עם לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז.
את ביה"ס הקימה ב- 1990 תמר פדבו ז"ל, אשת חינוך פורצת דרך שחלמה והגשימה הקמת בתי ספר לנערים ונערות אינטליגנטיים, שמסגרות החינוך הרגיל לא הצליחו לתת להם את המענה לו הם זקוקים.
בית הספר הוקם בכדי לאפשר לתלמידים.ות עם לקויות למידה מורכבות וקשיי קשב וריכוז, ללמוד בדרך אחרת שתיתן מענה לצרכיהם השונים תוך מיצוי יכולותיהם האישיות. כמו כן, להקנות לתלמידים ולתלמידות כלים שיאפשרו להם להיות לומדים עצמאיים ובוגרים המשתלבים היטב בחברה. בבית הספר בנתניה לומדים כ- 185 תלמידים ותלמידות ב-16 כיתות מ-ז' עד יב'.
התלמידים מגיעים לבית הספר ממגוון רשויות. בית הספר מחולק לשתי חטיבות: חטיבת ביניים (כיתות ז'-ט') וחטיבה עליונה (כיתות י'-י"ב).
בראש כל חטיבה עומד/ת רכז/ת חטיבה.
בכל כיתה לומדים כ-12 תלמידים.ות ובראשה מחנכ/ת אשר מהווה את הכתובת העיקרית עבור תלמידי הכיתה.
לכל חטיבה יש 2 רכזות חברתיות, שאמונות על ארגון הוצאה אל הפועל של כל הפעילויות החברתיות הפנים והחוץ בית ספריות. בשנים הראשונות בחטיבת הביניים, לצד למידה, העבודה המרכזית שנעשית היא על שיקום תחושת המסוגלות והערך העצמי, האמון במערכת ובצוות, חיבור לקבוצת השווים תוך שימת דגש בעבודה על מיומנויות חברתיות וצבירה של חוויות הצלחה.
לצד הקניית הרגלים, אסטרטגיות למידה ורכישת התוכן במקצועות השונים, מתרחשת כאמור עבודה רבה על חיזוק הביטחון העצמי, תחושת המסוגלות, פיתוח מיומנויות ועבודה רבה על התחום החברתי. בחטיבה העליונה, לצד המשך העבודה על חיזוק תחושת הביטחון והערך העצמי, מושם דגש על למידה לקראת בחינות הבגרות והכנה להמשך הדרך.
כל תלמידי ביה"ס נמצאים במסלול בגרות מלאה, ומרביתם מסיימים את התיכון שהם זכאים לתעודת הבגרות. רבים מהנערים והנערות שלומדים בביה"ס, הגיעו אליו לאחר התקשו להשתלב במסגרות אחרות.
התהליך שהם עוברים כאן הוא ייחודי, משמעותי ומרגש, ומאפשר להם לצאת מביה"ס כבוגרים המשרתים בצבא, מתנדבים לשירות הלאומי, משתלבים בעולם העבודה, חלקם יוצאים ללימודים גבוהים ובעיקר- מאמינים יותר בעצמם וביכולותיהם. הצוות שעובד בביה"ס- קבוצה של אנשי ונשות חינוך שמקדישים זמן, מחשבה והמון רגש בעבודה עם הנערים והנערות.
כיום בבית הספר עובדים כ- 55 אנשי צוות: כ- 40 מורים ומורות (מחנכים.ות ומורים מקצועיים), רכזי מקצוע, רכזות חברתיות, רכזי חטיבות, סגנית ורכזת פדגוגית, יועצת, צוות טיפולי (מתחום אומנות, דרמה, תנועה, עבודה סוציאלית, גינון טיפולי, מרפאה בעיסוק), צוות סיוע ובנות ובני שירות לאומי. בנוסף, בביה"ס צוות מנהלה מסור ומשמעותי: מזכירות ביה"ס ואב הבית. מנהלת "הבית של תמר" בנתניה היא יעל בן-ארי בידנר, מנהלת את בית הספר מעל עשור, ועובדת ב"בית של תמר" מעל 20 שנה.
צירים מארגנים
העבודה של הצוות החינוכי בבית הספר מונחה על-פי הצירים המארגנים שנבחרו לאחר חשיבה מעמיקה. למעשה, כל תכנית בית ספרית וכלל העבודה החינוכית משרתת לפחות אחד מהצירים הבאים:
- ואהבת לרעך כמוך
- מעורבות ואחריות חברתית
- עצמאות
- מודעות עצמית
- סקרנות, גמישות וחשיבה ביקורתית
- חוסן ותחושת מסוגלות
מבנה ארגוני
בעלי תפקידים בביה"ס
מנהלת בית הספר: יעל בן-ארי בידור
סגנית ורכזת פדגוגית: שרית לוי
יועצת חינוכית: נטע גרוס
רכז חטיבת הביניים: ירון הלר
רכזת חטיבה עליונה: אורית טביביאן
רכזת הצוות הפרא-רפואי: גל גינסבורג
פסיכולוגיה חיובית- בשכבות ט'-י' שעתיים שבועיות של פסיכולוגיה חיובית, שיעור שכולל ידע תיאורטי לצד הרבה מאוד עבודה אישית מעשית שמטרתה לפתח אצל התלמידים והתלמידות מודעות, חשיבה ושפה חיובית.
חינוך פיננסי- בשכבה ט' לצד מחצית של פסיכולוגיה חיובית, מחצית נוספת מוקדשת לחינוך פיננסי. בהמשך, כחלק מתכנית יב' מקבלים מפגשים עם חברה חיצונית בנושא.
של"ח ומש"צים- שיעור של"ח בכיתות ח'-ט' ובנוסף, קבוצה משמעותית של מש"צים שלוקחים חלק בפעילות מחוזית של התחום ותורמים רבות בפעילויות בית ספריות.
מגמות חטיבת ביניים- מתוך הרצון לעזור לתלמידנו לגלות את חוזקותיהם ולהתנסות בתחומים שונים, במערכת השעות בכיתות חטיבת הביניים ישנן שעות בהן כל תלמיד ותלמידה בוחרים בתחום שקרוב לליבם: אמנות, גינון ובנייה, בישול וספורט (מגמת ספורט הינה כמובן מעבר לשיעורי חנ"ג שמתקיימים בכל השכבות ז'-יב' ומגמת אמנות מעבר לשעתיים אמנות שיש במערכת לכל כיתות ז').
מגמות חטיבה עליונה- כחלק מתכנית הלימודים, תלמידי החטיבה העליונה, בוחרים במקצוע אותו הם מעוניינים להרחיב ברמה של 5 יח"ל לתעודת הבגרות.
- מגמת חקלאות (התמחות בכלבנות) - התלמידים לומדים על התפתחות החקלאות וחיות המשק ובמקביל התלמידים מתמחים בתחום הכלבים והטיפול בהם, גזעים עיקריים, תזונה ועוד. הלימודים במגמה כוללים שיעורים מעשיים עם כלבייה המגיעה לבית הספר ולומדים טיפול מעשי בכלבים ואילוף בסיסי.
- גאוגרפיה - התלמידים למדים על העולם הגלובלי, מדינות ותרבויות שונות, התפתחות עירונית, חקלאית וכפרית ועוד. תלמידי המגמה מתעמקים בניתוח תופעות במרחב העולמי בהיבטים פיזיים ואנושיים וכן פיתוח ותכנון מרחבי, תוך התבוננות על ארץ ישראל והמזרח התיכון.
- תקשורת (התמחות בצילום) - תלמידי המגמה לומדים תחילה על התפתחות תקשורת ההמונים תוך לימוד מושגי יסוד כמו מסגור, קונטציה, סטראוטיפים ועוד. בהמשך התלמידים לומדים על עולם הפרסומות וחשיבה ביקורתית, על המדיה החדשה והרשתות החברתיות - היתרונות שלהן אך גם החסרונות ועל הקשר של כלי התקשורת במשטרים דמוקרטיים. כמו כן, תלמידי המגמה מתמחים בצילום סטילס, לומדים טכניקות צילום שונות ובונים תיק עבודות בנושא חברתי לבחירתם.
תל"א חזקות- כחלק מתפיסת העולם שחזקות התלמידים/ות צריכות להיות במרכז, חלק מהתל"א של התלמידים/ות עוסק בחזקות והבאתן לידי ביטוי במרחב הבית ספרי. בתחילת כל שנה תלמידי החטיבה עוברים תהליך של גילוי החזקות שלהם (תהליך שחוזר על עצמו מדיי תחילת שנה) ובהמשך מוגדרות החזקות אותן יביאו לכדי מימוש באותה שנה בביה"ס והאופן בו יעשו זאת.
פרויקטים ויוזמות תלמידים- במהלך השנה אנשי הצוות מלווים תלמידים/ות שונים, בפרויקטים שהתלמידים/ות מובילים (למשל- אחריות על פינת חי, הרצאות של תלמידי התיכון, חונכויות, מעורבות תלמידים בתכנון ימי שיא ופעילויות חברתיות ועוד).
טיפולים ומפגשים פרטניים- בנוסף לתכניות הקבוצתיות, ישנם תלמידים שנפגשים לעבודה רגשית פרטנית עם מטפלות/ים בבית הספר, תלמידים שמקבלים מפגש פרטני של ריפוי בעיסוק שעיקרו נושא התארגנות ואסטרטגיות ומפגשים של הוראה פרטנית. בנוסף ישנן שעות פרטניות בתחומי האמנות, המוסיקה, התאטרון, הספורט והגינון.
תכניות אישיות- בבית הספר מתקיימות תכניות אישות רבות, שמותאמות לתלמידים ספציפיים ו/או לקבוצות תלמידים. חלקן מתקיימות לאורך כל השנה וחלקן קצרות מועד, חלקן מועברות על-ידי הצוות החינוכי, חלקן על-ידי הצוות הטיפולי או לחילופין בשילוב הצוותים השונים.
מעבר לדברים שפורטו לעיל, במהלך השגרה מתקיימות פעילויות רבות נוספות ביוזמת הצוות והתלמידים ובהובלתם. צוות ביה"ס מקיים חשיבה בלתי פוסקת באשר ליכולת להעצים ולקדם את התלמידים, הן בחזקותיהם והן בנקודות הקושי.
תכניות מיוחדות
הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר עוסק במגוון רחב של פעילויות בעלות גוון טיפולי וכן תכניות שמטרתן העצמה והכנה לחיים. בחלק מן המקרים באופן רשמי בתכניות שונות שיפורטו מיד, ובחלק מן המקרים באופן א-פורמלי, בפעילויות ובשיח הבין-מקצועי הנרחב שמתקיים בבית הספר.
שיעורי למידה חברתית- מתוך התפיסה שכחלק בלתי נפרד מלקות הלמידה ובעיית הקשב והריכוז, לרבים מתלמידנו גם לקות חברתית שבאה לידי ביטוי במגוון אופנים, כגון קושי בהבנת סיטואציות, פרשנות לקויה של המציאות, אימפולסיביות גדולה ועוד, לכל כיתות חטיבת הביניים ז'-ט' שיעור קבוע במערכת שנקרא למידה חברתית. בשיעור זה מתפצלת הכיתה וכל קבוצה של כ-6 תלמידים מלווה ב-2 מטפלות/ים שעובדות/ים ב-co ומנחות/ים את הקבוצה בכל הקשור להתנהלות בתחום הבינאישי חברתי.
מעגלי שיח- לכיתות ז'-י' שעות במערכת של מעגל שיח, בהן עובדים עם התלמידים והתלמידות על מיומנות השיח וההקשבה ודנים בנושאים שמעסיקים את התלמידים והתלמידות. בכיתות חטיבת הביניים את מעגלי השיח מעבירים מחנכי ומחנכות הכיתות (בשכבת ז' בליווי צוות טיפולי) ובשכבת י' מעגלי השיח מועברים על-ידי מטפלות/ים מהצוות הטיפולי.
פורום בנים/ בנות- תלמידי ותלמידות בית הספר הינם נערים ונערות בסיכון, ובשכבות ז'-י' מתקיימות קבוצות קבועות של פורום בנות במקביל לפורום בנים, קבוצות שמונחות ע"י הצוות הטיפולי. הקבוצות עוסקות בתכנים שמעלות/ים הבנות/ים כמו גם בתכנים מובנים שמביאות המנחות/ים. המטרה היא לאפשר שיח פתוח על תכנים שמעסיקים את הנערים והנערות ושבמקרים רבים נוח יותר לפתוח ולדבר עליהם בחלוקה מגדרית (ברור שלא תמיד החלוקה המגדרית נכונה לכל חברי/ות הקבוצה).
ניהול וארגון עצמי- בכיתות ח' שיעור במערכת שמטרתו להפגיש את התלמידים/ות עם נושא הפרעות הקשב ולקויות הלמידה וללמדם מגוון של אסטרטגיות לניהול וארגון עצמי (נושא ההתארגנות בזמן ובמרחב, אסטרטגיות לויסות עצמי, שימוש בערוצי הזיכרון השונים ועוד). במקביל לשיעור שמקבלים התלמידים/ות, התכנים מועברים לצוות הכללי וזאת על מנת שיעשה שימוש באסטרטגיות השונות באופן רוחבי בכלל השיעורים וגם בהמשך הדרך בכיתות הגבוהות יותר, ע"י הצוות כולו.
למידה עצמית- בכיתות החטיבה מתקיים שיעור של למידה עצמית, שמטרתו בנייה וחיזוק היכולת לשל התלמידים/ות ללמוד באופן עצמאי מבחירת התכנים ועד היכולת לרכוש ידע חדש באופן עצמאי. השיעור עוסק במקביל ביכולת למידה עצמית ובהיכרות עם העולם הטכנולוגי המתוקשב.
העברת מסרים- בכיתות החטיבה שיעור של עמידה מול קהל. במחצית א' הדגש הוא על הצגה וייצוג עצמי, במחצית ב' נעשה חיבור לחומר לימודי- איך מעבירים פרזנטציה.
תכנית יב'- תכנית שמתקיימת במהלך שנת יב' כחלק ממערכת השעות ומטרתה להעניק כלים לתלמידים.ות ולעורר את המחשבה לגבי עתידם.ן כא.נשים בוגרים.ות בחברה. מחקרים מראים כי הדימוי שיש לאדם על עצמו בעתיד וחלומותיו לגבי עתידו- יכולים לסייע לו.ה להתמודד בצורה טובה יותר עם ההווה. פיתוח תמונת עתיד יכול לסייע לתלמידים.ות לבנות עתיד טוב של מיצוי, צמיחה ומצוינות. התכנית עוסקת במגוון נושאים ביניהם: עולם האקדמיה, עולם התעסוקה, פיתוח יזמות ומנהיגות, ריאיונות עבודה, התפתחות אישית, ניהול פיננסי, מערכות יחסים ועוד. התכנית כוללת שיח מעמיק לצד התנסויות מעשיות בביה"ס ומחוצה לו.
סדנאות חברתיות- בכל כיתה מתקיימות סדנאות חברתיות במהלך השנה שמטרתן בניית הקבוצה, חיזוקה והעצמתה, כמו גם של כל הפרטים בתוכה. הסדנאות הן בנות יומיים במהלכם עוברת הכיתה תהליכים משמעותיים.