מה זה לקות למידה והפרעת קשב וריכוז?
לקות למידה והפרעת קשב וריכוז
תלמידי "הבית של תמר" מאופיינים כבעלי לקויות למידה או הפרעת קשב או שניהם. לקות למידה הינו מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות הבאות לידי ביטוי בהיבטים השונים בחיי האדם: לימודי, חברתי ורגשי.
לקות למידה היא הפרעה נוירו-התפתחותית, המתאפיינת בקשיים בלמידה ובשימוש במיומנויות אקדמיות, בקריאה, בכתיבה או במתמטיקה – באחת מהן, בחלקן או בכולן. רמת תפקודו של הילד במיומנויות אלו נמצאת באופן ניכר ומדיד מתחת למצופה לגילו ולרמת המשכל שלו, ומפריעה באופן משמעותי לתפקודו בבית הספר.
ההפרעה מוגדרת כאשר היא נמשכת חצי שנה לפחות, למרות התערבות אקדמית וטיפולית מותאמת. ההפרעה אינה חולפת, אלא מלווה את האדם לאורך חייו באופנים שונים וברמות תפקוד שונות.
הפרעות למידה מתאפיינות בהטרוגניות, והן משפיעות על מגוון מיומנויות למידה ועל תפקודים נוספים כולל תפקודים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים. לעיתים להפרעה יש תחלואה נלווית.
ההפרעות הנכללות בלקות למידה
דיסלקציה
דיסלקציה היא הפרעת קריאה. הדיסלקציה היא לקות למידה מולדת שמפריעה להליכים קוגניטיבים, כלומר תהליכי ארגון, עיבוד וניתוח מידע הקשורים בכישורי השפה ודרושים לקריאה.
דיסגרפיה
מאופיינת בקשיי כתיבה וביכולת נמוכה לכתיבת טקסט, המתבטאת באחד או יותר מהמאפיינים הבאים: שגיאות כתיב מרובות, שימוש לקוי בכללי תחביר, היעדר סימני פיסוק או שימוש שגוי בהם, ארגון לקוי של פסקאות וקושי ניכר בקריאה, בארגון ובקצב הכתיבה.
דיסקלקוליה
הפרעת למידה ספציפית בתחום המתמטיקה הבאה לידי ביטוי בחוסר יכולת ובקושי בביצוע פעולות במתמטיקה או באריתמטיקה. זהו אחד מליקויי הלמידה הידועים פחות. דיסקלקוליה מאובחנת כאשר הרמה המתמטית של נבדק נמוכה יחסית לגילו, להשכלתו ולרמת המשכל שלו, ואינה נובעת מקשיי שפה.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז או ADHD היא הפרעה בקשב על בסיס אורגני, המקשה להתרכז בגירוי אחד בלבד תוך התעלמות מהגירויים הנמצאים מסביב. תלמיד עם הפרעת קשב מתקשה לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, והוא מתייחס בו זמנית לגירויים רבים ולעיתים אינו יכול כלל להתייחס לגירוי או לנושא עיקרי תוך התעלמות מהגירויים האחרים. הפרעת הקשב מקשה על התלמיד לשבת לאורך זמן בכיתה ולהקשיב למורה וכן לבצע כל פעילות חד-גונית ומונוטונית הדורשת את הקשב שלו לאורך זמן.
הפרעת הקשב משפיעה על כל תחומי החיים: משפחה, חברה, לימודים ועבודה. היא מתבטאת באופן שונה אצל תלמידים שונים בהתאם ליתר תכונותיהם, יכולותיהם וקשייהם, ומושפעת מהסביבה המקיפה אותם ומהחוויות שצברו במהלך חייהם. ההפרעה היא רבת ממדים, ובמקרים שההורים מזהים קושי בתפקוד, ניתן לבחון, תוך היוועצות עם הצוות החינוכי, פנייה לאבחון לצורך זיהוי והתאמה של מענה יעיל.
יש לציין שיש ילדים שגירוי ממקד כמו טלוויזיה או מסך מחשב מאפשרים להם להיות מרוכזים לאורך זמן למרות הפרעת הקשב. חלק מהתלמידים יכולים לפתח הפרעות רגשיות או התנהגותיות ובמקרים חריגים אף הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ועוד. הפרעות אלו נוצרות על רקע תחושת הכישלון שחווים התלמידים שאינם מצליחים, למרות כל מאמציהם, לתפקד בצורה סבירה.